Saya Abu Nuha Nuwairah, Perunding Pewarisan Wasiyyah Shoppe Berhad sejak tahun 2022. Saya juga merupakan lepasan syariah daripada Universiti Islam Imam Muhammad ibn Saud, Riyadh. Insya Allah, saya boleh bantu tuan puan berkaitan dengan pewarisan.
Isi Kandungan
Pendahuluan
Baitulmal merupakan institusi penting dalam pengurusan kewangan awam di dalam sistem Islam. Fungsi utamanya adalah untuk mengumpul dan mengurus sumber-sumber kewangan yang akan disalurkan kepada keperluan masyarakat umum, termasuk golongan fakir, miskin, serta pembangunan negara. Dalam konteks pembahagian harta pusaka, Baitulmal mempunyai kedudukan yang unik terutama apabila seseorang meninggal dunia tanpa meninggalkan waris yang sah. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan pandangan di kalangan fuqaha’ mengenai peranan Baitulmal dalam situasi ini. Artikel ini akan menelusuri pandangan pelbagai mazhab berhubung kedudukan Baitulmal dalam pembahagian harta pusaka.
Pandangan Mazhab Hanafi, Hanbali, Zaidiyah, dan Imamiyah
Dalam mazhab Hanafi, Hanbali, Zaidiyah, dan Imamiyah, sekiranya seseorang meninggal dunia tanpa meninggalkan waris fardh (waris yang berhak menerima pusaka secara langsung seperti anak, ibu bapa, atau pasangan), harta tersebut akan diberikan kepada dzawil arham. Dzawil arham merujuk kepada saudara-mara yang mempunyai hubungan darah tetapi bukan dari kalangan waris fardh, seperti sepupu, pakcik, atau makcik.
Pandangan ini disokong oleh dalil dari al-Quran dan hadis Nabi SAW. Dalam surah al-Anfal, ayat 75, Allah SWT berfirman:
وَأُولُوا الأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
“Dan orang-orang yang mempunyai hubungan darah lebih berhak (mewarisi) sesama mereka menurut ketetapan Allah.”
Selain itu, dalam surah an-Nisa’, ayat 7, Allah SWT menyatakan:
لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ ۚ نَصِيبًا مَّفْرُوضًا
“Bagi lelaki ada bahagian dari peninggalan ibu bapa dan kerabatnya, dan bagi perempuan ada bahagian dari peninggalan ibu bapa dan kerabatnya, baik sedikit atau banyak, suatu bahagian yang telah ditetapkan.”
Hadis Nabi SAW juga menyokong pandangan ini. Baginda bersabda:
الْخَالُ وَارِثُ مَنْ لاَ وَارِثَ لَهُ
“Pakcik sebelah ibu (al-khal) adalah pewaris bagi seseorang yang tiada waris.” – (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibn Majah, dan Tirmizi)
Pandangan Mazhab Syafi’i, Maliki, dan Zahiri
Mazhab Syafi’i, Maliki, dan Zahiri, bagaimanapun, mempunyai pandangan yang berbeza. Dalam mazhab-mazhab ini, jika seseorang meninggal dunia tanpa meninggalkan waris yang sah, harta pusaka tersebut akan diserahkan kepada Baitulmal. Pandangan ini bertitik tolak daripada konsep bahawa Baitulmal adalah institusi yang mewakili kepentingan awam dan umat Islam secara keseluruhan. Oleh itu, jika tiada waris, harta tersebut harus dimasukkan ke dalam Baitulmal untuk kegunaan umum.
مَنْ تَرَكَ كَلاًّ فَإِلَيَّ، وَمَنْ تَرَكَ مَالاً فَلِوَرَثَتِهِ وَأَنَا وَارِثُ مَنْ لاَ وَارِثَ لَهُ أَعْقِلُ عَنْهُ وَأَرِثُهُ
Maksudnya: “Sesiapa yang mati meninggalkan keluarga, akulah yang akan mewakilinya. Sesiapa yang mati meninggalkan harta, ia adalah hak pewarisnya. Aku adalah pewaris bagi sesiapa yang tiada pewaris. Akulah yang akan membayarkan diyatnya dan aku mewarisi hartanya.” – Riwayat Abu Daud (2956)
Dalil yang digunakan oleh fuqaha’ mazhab ini adalah bahawa Baitulmal mempunyai tanggungjawab menguruskan harta yang tidak dimiliki oleh mana-mana individu atau keluarga, dan harta tersebut akan digunakan untuk kepentingan umat Islam.
Namun, terdapat pandangan dari fuqaha’ muta’akhirin (kemudian) dalam mazhab Syafi’i dan Maliki yang memberikan pengecualian. Mereka menyatakan bahawa jika Baitulmal tidak berfungsi dengan teratur atau tidak dapat menguruskan harta tersebut dengan baik, maka dzawil arham boleh diberikan keutamaan untuk mewarisi harta. Ini menunjukkan adanya fleksibiliti dalam pelaksanaan hukum ini berdasarkan situasi semasa.
Pendapat Rajih: Keutamaan Dzawil Arham
Walaupun terdapat perbezaan pendapat, sebahagian ulama’ berpendapat bahawa dzawil arham lebih berhak menerima harta pusaka berbanding Baitulmal. Ini disokong oleh ayat-ayat al-Quran yang mengutamakan hubungan darah dalam pembahagian harta serta hadis Nabi SAW yang menyebut bahawa saudara terdekat, seperti pakcik sebelah ibu (al-khal), boleh mewarisi sekiranya tiada waris lain.
Dalam hal ini, ulama’ menggunakan prinsip الْأَقْرَبْ فَالْأَقْرَبْ (keutamaan diberikan kepada yang terdekat), di mana saudara-mara yang mempunyai hubungan darah lebih diutamakan sebelum harta dipindahkan kepada Baitulmal.
Kesimpulan
Kedudukan Baitulmal dalam pembahagian harta pusaka adalah bergantung kepada situasi dan mazhab yang diikuti. Dalam mazhab Hanafi, Hanbali, Zaidiyah, dan Imamiyah, dzawil arham diberikan keutamaan dalam pembahagian harta pusaka jika tiada waris fardh. Sebaliknya, dalam mazhab Syafi’i, Maliki, dan Zahiri, Baitulmal menjadi pilihan pertama untuk menerima harta pusaka dalam situasi tiada waris sah, kecuali jika Baitulmal tidak berfungsi dengan baik, maka dzawil arham akan diberikan keutamaan.
Pendapat yang dianggap lebih kuat adalah bahawa dzawil arham lebih berhak berbanding Baitulmal, kerana prinsip dalam al-Quran dan hadis menekankan keutamaan hubungan darah dalam pembahagian harta pusaka. Namun, dalam amalan kontemporari, peranan Baitulmal tetap penting terutama dalam menguruskan harta yang tidak mempunyai waris yang layak atau sah.
Secara praktikalnya di Malaysia memilih pandangan Baitulmal lebih utama bagi arwah yang tidak mempunyai waris.
Dengan memahami kedudukan Baitulmal dan dzawil arham, umat Islam dapat merancang pembahagian harta pusaka dengan lebih baik dan mematuhi prinsip-prinsip syariah dalam urusan kewangan dan pusaka.