fbpx

Penjelasan: Hukum Jual Beli Barang Kemas dalam Gadaian dan Situasi yang Berkaitan

Saya Abu Nuha Nuwairah, Perunding Pewarisan Wasiyyah Shoppe Berhad sejak tahun 2022. Saya juga merupakan lepasan syariah daripada Universiti Islam Imam Muhammad ibn Saud, Riyadh. Insya Allah saya boleh bantu tuan puan berkaitan dengan pewarisan.

Persoalan

Assalamualaikum Abu Nuha, mohon jawabkan persoalan dalam situasi berikut:

  1. Pada tahun 1998, Kiah meminta pertolongan Lijah untuk menebus rantai emas dan gelang emas di kedai pajak gadai kerana dia tidak mampu, dan dia memberitahu, “sekiranya Kiah ada duit, Kiah akan bayar balik kepada Lijah untuk mengambil semula barang kemas itu.”
  2. Bertahun-tahun berlalu, dan Lijah menyimpan barang kemas itu sehingga kini, pada tahun 2024. Lijah ingin memulangkan barang kemas tersebut kepada Lijah dengan mengambil bayaran mengikut harga emas pada tahun 1998 dan bukan harga emas semasa (kedua-dua pihak bersetuju). Adakah tindakan ini sah? Apakah hukumnya?
  3. Sekiranya Lijah menjual barang kemas itu mengikut harga emas semasa, dan Lijah memberikan sejumlah wang mengikut harga emas pada tahun 1998 sebagai ganti kepada Kiah, sementara wang selebihnya disimpan oleh Lijah, apakah hukumnya?
  4. Apakah hukum jika Kiah ingin mengambil semula barang kemas itu dengan bayaran harga emas pada tahun 1998 serta menawarkan bayaran “upah simpan barang” kepada Lijah? Boleh atau tidak?

Penjelasan

Waalaikumussalam, penjelasan sepertimana berikut:

Dalam Islam, urus niaga gadaian atau rahn melibatkan aset atau barang yang dijadikan jaminan untuk sesuatu hutang. Proses ini mengandungi pelbagai aspek hukum yang perlu difahami dengan teliti, terutamanya apabila melibatkan situasi seperti penebusan harta, penjualan, dan bayaran balas antara pihak-pihak yang terlibat. Dalam artikel ini, kita akan mengupas beberapa situasi berdasarkan soalan-soalan yang sering ditanya berkaitan hukum jual beli harta dalam gadaian, terutamanya mengenai barang kemas seperti yang dibincangkan.

Soalan Pertama

Kiah telah meminta bantuan Lijah untuk menebus barang kemas (rantai emas dan gelang emas) pada tahun 1998 kerana ketidakmampuannya untuk membayar semula. Kiah berjanji bahawa dia akan membayar kembali kepada Lijah apabila dia mampu. Dalam hal ini, akad gadaian yang dilakukan adalah sah, kerana ia melibatkan persetujuan kedua-dua pihak dan terdapat janji pembayaran balik pada masa hadapan. Menurut prinsip gadaian dalam Islam, barang yang digadai tidak boleh dijual atau dipindahkan melainkan dengan izin daripada penggadai (Kiah) atau dengan kebenaran syariah melalui mahkamah, jika perlu​.

Soalan Kedua

Sekiranya Lijah ingin memulangkan barang kemas kepada Kiah pada harga emas tahun 1998 dan kedua-dua pihak bersetuju dengan syarat ini, urus niaga tersebut sah. Dalam Islam, akad muamalat yang dipersetujui antara dua pihak dianggap sah selagi ia tidak melibatkan unsur-unsur yang diharamkan seperti riba atau gharar (ketidakpastian). Oleh itu, selagi kedua-dua pihak setuju dan rela dengan syarat harga emas pada tahun 1998, ia adalah dibenarkan. Hal ini menepati prinsip asas Islam yang mengutamakan kerelaan bersama dalam urus niaga​.

Soalan Ketiga

Sekiranya Lijah menjual barang kemas itu menggunakan harga emas semasa dan memberikan hanya sejumlah wang yang setara dengan harga emas tahun 1998 kepada Kiah, manakala baki wang hasil jualan itu disimpan oleh Lijah, ini boleh membawa kepada unsur riba. Dalam Islam, mengambil kelebihan daripada sesuatu barang yang digadai tanpa persetujuan penuh pemilik asal dianggap sebagai riba yang dilarang. Wang tambahan daripada penjualan emas tersebut seharusnya dipulangkan kepada pemilik asal, yakni Kiah, kerana harta tersebut masih menjadi milik Kiah.

Soalan Keempat

Dalam situasi ini, Kiah ingin menebus barang kemas tersebut dengan bayaran harga emas pada tahun 1998 dan menawarkan bayaran “upah simpan” kepada Lijah sebagai penghargaan kerana menjaga barang tersebut. Ini boleh dianggap sebagai urus niaga yang sah dan dibenarkan dalam Islam. Upah simpan yang ditawarkan oleh Kiah boleh dianggap sebagai satu bentuk imbuhan atau upah atas kerja menjaga harta yang digadaikan, asalkan ia tidak membawa kepada riba. Sekiranya kedua-dua pihak setuju dengan bayaran upah ini, ia adalah sah dan mematuhi syariat, kerana upah adalah halal jika atas dasar perkhidmatan yang jelas dan dipersetujui oleh semua pihak​.

Kesimpulan

Dalam semua situasi di atas, prinsip utama yang perlu diikuti adalah kerelaan bersama (redha) dan keadilan dalam setiap transaksi. Setiap urus niaga gadaian mestilah tidak melibatkan unsur gharar atau riba, serta memenuhi syarat-syarat muamalat yang digariskan dalam syariah. Kedua-dua pihak, Kiah dan Lijah, hendaklah berbincang dan mencapai persetujuan yang adil dan saksama, tanpa ada pihak yang tertindas atau dirugikan. Dalam kes-kes yang lebih rumit, adalah baik untuk mendapatkan nasihat daripada ahli fiqh atau mahkamah syariah tempatan untuk memastikan setiap tindakan selaras dengan hukum Islam.

Langgan Informasi

Jom langgan informasi tentang pewarisan dan solusi pusaka terkini secara percuma.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Perlukan Solusi?