fbpx

Tempoh Kehamilan Wanita

Saya Abu Nuha Nuwairah, Perunding Pewarisan Wasiyyah Shoppe Berhad sejak tahun 2022. Saya juga merupakan lepasan syariah daripada Universiti Islam Imam Muhammad Ibn Saud, Riyadh. Insya Allah, saya boleh bantu tuan puan berkaitan dengan pewarisan.

Perkongsian kali ini berkaitan dengan tempoh kehamilan wanita. Secara tidak langsung ia berkaitan dengan pengiraan faraid bagi kes wanita yang mengandung. Pertama sekali yang kita perlu tahu bahawa walaupun bayi dalam kandungan belum dilahirkan, namun bayi tersebut layak mendapat pusaka. Jom kita dalami terlebih dahulu tempoh kehamilan wanita.

Pendahuluan

Perkongsian ini dari perspektif syariah, kanun dan perubatan.

Segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam ke atas junjungan besar Rasulullah SAW serta keluarga dan para sahabat baginda. Allah SWT telah menetapkan bahawa generasi manusia akan terus bersambung dari Nabi Adam A.S. hingga ke hari kiamat. Islam adalah agama yang sangat menitikberatkan pemeliharaan keturunan. Oleh itu, syariat Islam digariskan untuk memastikan kesucian keturunan manusia, menjaga kehormatan individu, dan menghindari percampuran nasab.

Dalam usaha menjaga keturunan dan kehormatan diri, para ulama’ dari pelbagai disiplin ilmu, termasuk syariah (fuqaha’), undang-undang, dan perubatan, telah memberikan sumbangan besar dalam membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan kehamilan, termasuk tempoh minimum dan maksimum kehamilan. Kajian ini turut mengambil kira pandangan yang telah dibincangkan oleh al-fadhil Dr. Mohamad Ali Albar dalam bukunya, “Contemporary Topic In Islamic Medicine”.

Abstrak

Menurut ilmu perubatan, tempoh kehamilan normal adalah 280 hari, dikira dari hari pertama haid terakhir (Last Menstrual Period – LMP) atau 266 hari dari hari subur dan persenyawaan. Tarikh jangkaan kelahiran boleh dikira dengan menambah tujuh hari dari LMP dan ditambah 9 bulan (Masehi) atau ditolak tiga bulan dari tarikh tersebut. Bagi kalendar Hijrah, yang terdiri daripada 29 atau 30 hari dalam setiap bulan, tempoh kehamilan normal juga adalah 9 bulan, iaitu: 29.5 x 9 = 265.5 hari. Tarikh jangkaan kelahiran boleh dikira dengan menambah 14 hari kepada LMP, kemudian ditambah 9 bulan (Hijrah) atau ditolak tiga bulan dari tarikh tersebut.

Sama ada dikira dengan kalendar masehi atau hijrah, hanya 5% kemungkinan bahawa kelahiran akan berlaku tepat pada tarikh tersebut. Jangkaan ini meningkat kepada 25% jika 4 hari ditambah atau ditolak dari tarikh tersebut, dan 95% peluang bahawa bayi akan dilahirkan dalam masa 14 hari sebelum atau selepas tarikh tersebut.

Tempoh Minimum Kehamilan

Dari perspektif perubatan moden, tempoh minimum kehamilan yang diiktiraf sebagai boleh hidup adalah 28 minggu. Namun, dengan kemajuan teknologi dan rawatan rapi dalam bidang perubatan, bayi yang dilahirkan seawal 22 minggu dan mempunyai berat lebih daripada 500g kini dapat diselamatkan dengan izin Allah. Kelahiran dalam tempoh 20 hingga 38 minggu diklasifikasikan sebagai kelahiran pramatang (premature), yang mana bayi-bayi ini mungkin dapat diselamatkan melalui rawatan intensif.

Fiqh Islam

Dalam fiqh Islam, para ulama’ hampir kesuluruhan berijma’ bahawa tempoh minimum kehamilan yang sah adalah 6 bulan dari tarikh perhubungan suami isteri. Pandangan ini disokong oleh beberapa dalil daripada Al-Quran:

Al-Ahqaf, 46:15:“Dan tempoh mengandungnya serta tempoh menceraikan susunya ialah tiga puluh bulan…”

Ayat ini menunjukkan bahawa tempoh kehamilan dan penyusuan bersama-sama adalah 30 bulan. Apabila ditolak tempoh penyusuan yang dinyatakan dalam ayat lain (dua tahun atau 24 bulan), baki 6 bulan dianggap sebagai tempoh minimum kehamilan.

Al-Baqarah, 2:233:“Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan…”

Berdasarkan kombinasi dua ayat ini, tempoh kehamilan minimum diakui sebagai 6 bulan. Ini turut disokong oleh peristiwa di zaman Saidina Umar R.A., di mana seorang suami mengadu kepada Saidina Umar bahawa isterinya telah melahirkan anak selepas 6 bulan berkahwin. Saidina Umar hampir menjatuhkan hukuman ke atas wanita tersebut, menuduhnya berzina, namun dibantah oleh Saidina Ali R.A. yang berhujah berdasarkan dalil dari Al-Quran. Selepas perbincangan, wanita itu dibebaskan kerana tempoh 6 bulan diiktiraf sebagai sah menurut syariat.

Pandangan ini turut ditegaskan oleh Imam Ibn Qudamah dalam kitab Al-Mughni [7/477], di mana beliau menyebut bahawa tempoh minimum kehamilan adalah 6 bulan. Imam Ibn Qayyim dalam kitab At-Tibyan fi Aqsam al-Quran juga menguatkan pandangan ini dengan menyatakan bahawa Syariah dan fitrah manusia menunjukkan tempoh minimum kehamilan ialah 6 bulan. Namun, terdapat sedikit perbezaan dalam pandangan mazhab. Sebagai contoh, mazhab Hanafi mengira tempoh 6 bulan ini dari tarikh akad nikah, bukan dari tarikh perhubungan suami isteri.

Syariah

Maka di sisi syariah, bayi yang lahir kurang dari tempoh 6 bulan kehamilan dikira anak luar nikah. Walaupun begitu sesetengah fuqaha’ menerima anak itu sebagai sah sekiranya bapa (si suami) mengakui dan menerima anak itu, tetapi dengan syarat dia tidak mengakui bahawa itu adalah hasil dari hubungan sebelum perkahwinannya. Anak yang lahir setelah 6 bulan perkahwinan atau lebih dari tempoh tersebut dikira anak yang sah kecuali si bapa menolaknya melalui proses li`an (tuduhan bersumpah). Di dalam kes ini, anak itu akan disabitkan kepada ibunya walaupun dia (si ibu) mengaku melakukan hubungan luar nikah.

English Law

Mengikut English Law pula, seorang anak itu secara automatiknya akan dikira sah jika ia dilahirkan di dalam ikatan perkahwinan, sehinggalah sebaliknya dapat dibuktikan. Jika si bapa mengakui anak itu, maka ia adalah anak yang halal, tidak kira berapa lama pun tempoh kehamilannya. Undang-undang di India dan Pakistan juga mengira seorang anak itu adalah anak halal sekiranya ia dilahirkan dalam ikatan perkahwinan, biarpun ianya dijalankan hanya beberapa minggu atau bulan sebelum kelahiran.

Hal ini ditentang oleh Akta Syariah Pakistan yang mahu hal ini ditentukan oleh undang-undang syariah. Undang-undang Perancis juga mengira 6 bulan adalah tempoh minimum yang sah bagi kehamilan  (iaitu sama dengan Syariah Islam).

Undang-Undang Mesir

Undang-undang Mesir pula berpendapat bahawa 9 bulan adalah masa kehamilan yang minimum. Al-Berri di dalam kitabnya ‘al-Ahkam al-Assasia lil Mawarith wa al-Wasiy’,  berkata: “Undang-undang Mesir telah menentukan bahawa 9 bulan adalah masa kehamilan yang minimum, yang mana 270 hari telah ditetapkan untuk mengelakkan perselisihan dalam keputusan mahkamah. Seorang anak yang lahir sebelum dari tarikh ini tidak berhak untuk mewarisi harta bapanya. Ia juga akan dikira anak haram jika bapanya tidak mengakuinya.” Undang-undang ini bertentangan dengan ijma’ para fuqaha’ Islam, juga menyalahi pendapat ahli perubatan. 

Tempoh Maksimum Kehamilan

Tempoh maksimum kehamilan adalah satu lagi isu penting yang dibincangkan oleh fuqaha’ dan pakar perubatan. Pakar obstetrik moden pada umumnya menolak dakwaan bahawa kehamilan boleh melebihi satu bulan daripada tarikh jangkaan kelahiran, kecuali dalam kes tertentu seperti:

1) Kitaran haid yang panjang: Sesetengah wanita mempunyai kitaran haid yang lebih panjang dari biasa, yang boleh menyebabkan tempoh kehamilan yang lebih panjang.

2) Rahim yang terbelah: Dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku, seorang wanita mungkin mempunyai rahim yang terbelah, di mana satu janin mungkin mulai hidup di satu bahagian rahim dan mati tanpa keguguran, sementara janin lain berkembang di bahagian yang lain, menyebabkan kehamilan yang lebih panjang.

3) Kehamilan palsu (Pseudocyesis): Sesetengah wanita mengalami kehamilan palsu, di mana tanda-tanda kehamilan hadir, tetapi tiada janin yang sebenarnya. Apabila wanita tersebut benar-benar hamil, dia mungkin mengira kehamilan berlangsung lebih lama daripada yang sebenarnya.

Pandangan fuqaha’ mengenai tempoh maksimum kehamilan pula berbeza-beza:

Mazhab Hanafi

Imam Abu Hanifah dan al-Tsauriy berpendapat bahawa tempoh maksimum kehamilan ialah 2 tahun. Ini berdasarkan beberapa riwayat dan pengalaman dalam masyarakat yang menunjukkan bahawa kehamilan boleh berlangsung selama tempoh tersebut.

Mazhab Shafi’i, Hanbali, Zaidi

Menetapkan tempoh maksimum kehamilan sebagai 4 tahun. Pandangan ini didasarkan pada beberapa kes yang jarang berlaku di mana wanita melahirkan anak selepas tempoh yang panjang, serta pendapat bahawa syariat menetapkan tempoh tersebut untuk menjaga kehormatan wanita dan menghindari tuduhan zina.

Mazhab Maliki

Imam Malik berpendapat bahawa tempoh maksimum kehamilan ialah 5 tahun. Pandangan ini berdasarkan pengalaman dalam masyarakat dan beberapa riwayat yang menunjukkan kehamilan boleh berlangsung selama itu.

Ibnu Hazm (Mazhab Zahiriyyah) dan Syi’ah Jaafari

Berpendapat bahawa kehamilan tidak boleh melebihi 9 bulan. Ini adalah pandangan yang lebih tegas, yang bertujuan untuk menyelaraskan pandangan fiqh dengan ilmu perubatan moden yang mengakui tempoh ini sebagai tempoh normal kehamilan.

Sebagai contoh kes, di Arab Saudi, yang bermazhab Hanbali, tempoh maksimum kehamilan yang diterima ialah 4 tahun. Ketua Qadhi Makkah, Mustafa bin Abdul Qadir al-Alawi, pernah memutuskan bahawa seorang anak yang dilahirkan selepas empat tahun dari tarikh perceraian adalah anak yang sah, dan bekas suami yang menafikan nasab anak tersebut terpaksa menerimanya serta membayar nafkah kepada bekas isterinya selama tempoh kehamilan.

Selain itu, Sheikh Abdul Aziz bin Baz dan Sheikh Bakr Abu Zaid dari Arab Saudi pernah mengumumkan bahawa mereka mengakui tempoh maksimum kehamilan adalah 7 tahun, berdasarkan pandangan yang dikemukakan dalam Persidangan Fiqh Islam di Makkah pada tahun 1990.

Pandangan Ulama dan Variasi Antara Negara

Pandangan fuqaha’ Islam mengenai tempoh maksimum kehamilan sangat berbeza, yang mencerminkan keprihatinan mereka untuk melindungi kehormatan wanita dan memastikan bahawa nasab anak-anak dapat ditentukan dengan jelas. Contohnya:

1) Arab Saudi: Tempoh maksimum kehamilan adalah 4 tahun berdasarkan mazhab Hanbali.

2) Mesir, Sudan, Syria, Tunisia, Maghribi, Yaman Selatan: Undang-undang syariah di negara-negara ini telah diseragamkan untuk menetapkan tempoh maksimum kehamilan kepada 1 tahun.

3) Iraq dan Jordan: Tidak menetapkan had masa maksimum, tetapi mahkamah syariah mereka cenderung kepada pandangan mazhab Hanafi yang menetapkan 2 tahun sebagai tempoh maksimum kehamilan.

Perbezaan ini menunjukkan bahawa hukum syariah adalah fleksibel dan boleh disesuaikan dengan konteks dan keperluan masyarakat. Justeru, penting bagi para fuqaha’ dan pakar undang-undang untuk sentiasa mengkaji semula pandangan-pandangan ini agar selaras dengan perkembangan ilmu perubatan dan situasi semasa.

Kesimpulan

Dalam kesimpulannya, adalah penting bagi para fuqaha’, pakar undang-undang, dan pakar perubatan untuk terus bekerjasama dalam menilai dan menyelaraskan pandangan mengenai tempoh kehamilan. Ini bukan sahaja akan memastikan bahawa hukum yang diterapkan adalah adil dan sesuai dengan prinsip-prinsip syariah, tetapi juga akan membantu melindungi kehormatan wanita dan memastikan bahawa nasab anak-anak dapat ditentukan dengan jelas.

Penutup

Alhamdulillah berakhirlah perkongsian tentang tempoh kehamilan perempuan. Insya Allah saya berkongsi tentang pengiraan faraid yang melibatkan kehamilan. Perkongsian ini saya terinspirasi daripada perkongsian yang dibuat oleh Ummu Anas Madani. Semoga bermanfaat.

Wallahu a’lam bis-sowab.

Langgan Informasi

Jom langgan informasi tentang pewarisan dan solusi pusaka terkini secara percuma.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Perlukan Solusi?